affiche mailEen leuke opsteker voor onze Equal Pay Day-campagnes: in het pas verschenen boek ‘Seks, humor en het Beloofde Land’ over de beste reclametechnieken staat ook onze ‘Vrouwen willen meer’-campagne uit 2015.

Een greep uit de 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame: schaarste, sociale bewijskracht, seks, autoriteit, humor en… disruptie. Onder deze laatste prijkt de ‘Vrouwen willen meer’-campagne (2015) als good practice. Volgens het net verschenen boek Seks, humor en het Beloofde Land is deze campagne geslaagd omdat ze ook de groep (vooral mannen) bereikt die het niet eens zijn met de boodschap dat vrouwen meer moeten verdienen dan mannen of daar in elk geval niet warm van worden.

Door de seksuele insinuatie wordt echter ook hun aandacht getrokken. Deze onvrijwillige aandacht zorgt vervolgens automatisch voor het ontdekken van de echte boodschap. De lezer kan dan ook niet anders dan nadenken over het verband tussen beide thema’s: de grootte van de penis en de grootte van een salaris. Volgens het boek kan deze techniek wel eens het tegengestelde effect hebben en vindt de lezer de boodschap na de eerste verwarring nog vervelender dan ervoor, behalve als het humoristisch wordt gebracht. Dat is gelukkig het geval (toch?).

9789492493385-480x480Seks, humor en het Beloofde Land
Marc Andrews, Van Baaren Rick & Van Leeuwen Matthijs
Publicatiedatum: 05-06-2018
Uitgever: Maven Publishing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.