Patricia Arquette op de Oscaruitreiking (foto: AFP)

“Wie kinderen baart, zal minder werken” [De Maatschappij, 2015]

Dankzij de speech van Oscarwinnares Patricia Arquette is de loonkloof terug van nooit weggeweest. Maar ook in België kampen we met een grote ongelijkheid op de arbeidsmarkt. De loonkloof is hot, van hier tot in Hollywood.

Ze zei het met veel vuur, Boyhood-actrice Patricia Arquette toen ze haar beeldje voor Beste Vrouwelijke Bijrol in ontvangst mocht nemen. Dat de gelijkheid van lonen moet waargemaakt worden en dat mannen en vrouwen in Amerika dezelfde rechten hebben. Haar collega’s Meryl Streep en Jennifer Lopez veerden dolenthousiast recht, en de speech ging viral. De wage gap is hot.

De krant De Tijd belde zij-kant de volgende dag om te vragen hoe het in België zit met die loonkloof. zij-kant organiseert immers al jaren samen met ABVV Equal Pay Day, de dag die aangeeft hoeveel langer vrouwen moeten werken om hetzelfde te verdienen als wat mannen het afgelopen jaar verdienden. Vera Claes, nationaal secretaris: “Met Equal Pay Day proberen we het probleem onder de aandacht te brengen. De geesten rijpen, want intussen is iedereen het erover eens dat de kloof bestaat. Maar over de verklaring en de aanpak is nog veel discussie.” Vera Claes verwijst in het artikel onder meer naar de rol van deeltijds werk bij vrouwen en onderbroken loopbaantrajecten, waardoor ze minder verdienen.

Vlaams Hollywood

Dat deze factoren doorwegen, blijkt ook in De Morgen. De krant vroeg zich op 24 februari af hoe het zit met de lonen in ons eigenste Hollywood. Dat bleek nogal mee te vallen: Veerle Baetens en Johan Heldenbergh verdienden evenveel voor The Broken Circle Breakdown en ook Gilda De Bal en haar man Vic De Wachter zijn elkaar financieel waard.

Patricia Arquette in Boyhood

Geen loonkloof dus, zo titelt alvast de krant. Of toch indien we de ongelijke kansen van vrouwen en mannen even buiten beschouwing laten. Want volgens een studie van de Vlaamse overheid in 2014 blijkt dat actrices toch meer werkonzekerheid ervaren dan acteurs en dat de vrouwen op latere leeftijd moeilijker aan rollen geraken. Al heeft dit niet met een gebrek aan interessante rollen (lees: seksisme) te maken, denkt geïnterviewde Peter Bouckaert. De directeur van productiehuis Eyeworks verwijst naar de zogenaamde randomstandigheden. Op een bepaald moment zijn de onregelmatige acteeruren immers nogal moeilijk te combineren met een gezin. En daarin verschilt de audiovisuele sector niet van andere sectoren, aldus Bouckaert.

Randomstandigheden?

Klopt. Maar het argument van de ‘randomstandigheden’ wordt wel vaker ingeroepen om de loonkloof te rechtvaardigen of te negeren, terwijl het hier net over de kern van het probleem gaat. Want waarom zouden vrouwen hun carrière op een lager pitje moeten zetten om voor de kinderen te zorgen? Akkoord, enkel vrouwen kunnen hun kroost op de wereld zetten, maar verder kan alles toch netjes verdeeld worden tussen beide partners? Waarom wordt het gezin als een evident loopbaanobstakel gezien bij vrouwen, maar niet bij mannen? De papa’s die wel hun deel van de taken op zich willen nemen, worden bovendien vaak geconfronteerd met wenkbrauwgefrons als ze op het werk ouderschapsverlof aanvragen of kiezen voor deeltijds werk.

Het laatste woord over de loonkloof is duidelijk nog niet gezegd, hier en in het buitenland. Er is nog veel werk aan de winkel. Als organisatoren van Equal Pay Day weten zij-kant en ABVV alvast wat te doen.

Bekijk de speech van Patricia Arquette hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.