Betrokken ouderschap, hoe doe je dat?
Kelly Sikkema – Unsplash

ZIJkant is niet te beroerd om af en toe over te stappen naar de HIJkant. Of is het de WIJkant? Gendergelijkheid is immers belangrijk voor iedereen: v, m en x. Zo verdedigen we als progressieve vrouwenbeweging het recht van mannen om te zorgen. Want terwijl vrouwen al eeuwenlang strijden om een evenwaardige plaats in de politiek en op de arbeidsmarkt, worden mannen die meer willen zorgen nog steeds te vaak weggezet als watjes.

Met de steun van Gelijke Kansen Vlaanderen lanceerde ZIJkant begin 2022 het project ‘Vaders weten waarom’, dat inzet op een evenwaardige taakverdeling en betrokken ouderschap. We onderzoeken wat vaders nodig hebben om meer te zorgen.

Onderzoek van Ipsos en ZIJkant

Waarom? De statistieken zijn duidelijk: bijna een halve eeuw nadat het traditionele kostwinnersmodel op de schop ging, blijft de ongelijke verdeling van zorgtaken een hardnekkig probleem. Nog steeds draaien vooral vrouwen op voor het huishouden en de zorg voor de kinderen, en wordt het succes van mannen afgemeten aan hun carrière. Dat blijkt ook uit de loon- en loopbaankloof tussen vrouwen en mannen, die
slechts met mondjesmaat afneemt.

Cijfers zeggen veel, maar we weten nog niet precies waaróm vaders niet evenveel zorg opnemen als moeders. We hebben nochtans het gevoel dat veel vaders – en zeker de jongere generaties – betrokken willen zijn bij de opvoeding van hun kinderen. Waar liggen de obstakels? Wat hebben mannen nodig om dit wel te doen? Dat was het voorwerp van twee onderzoeken van ZIJkant.

Het eerste onderzoek, uitbesteed aan onderzoeksbureau Ipsos, tracht te achterhalen wat vaders tegenhoudt om meer te zorgen en wat hen hierbij kan helpen. Tegelijk werd ook gepeild naar de mogelijke positieve gevolgen van een evenwichtige taakverdeling. Het onderzoek werd uitgesplitst in een kwalitatief en kwantitatief luik. Daarnaast peilde ZIJkant via diepte-interviews met vaders naar wat zij nodig hebben om te kunnen kiezen voor een actief en betrokken ouderschap.

Het volledige onderzoek van Ipsos, de diepte-interviews van ZIJkant, good practices uit het buitenland én onze beleidsaanbevelingen vind je in de publicatie ‘Vaders weten waarom‘.

Onze Equal Pay Day-campagne van dit jaar focuste ook op de ongelijke taakverdeling thuis, én de impact hiervan op de loonkloof v/m. Ontdek de campagne (en de absurde spot over een nooit doorgeknipte navelstreng).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.