“In de fabriek werken we 12 tot 13 uur per dag. Vaak verrichten we hetzelfde werk als de mannen, maar toch krijgen we maar de helft van wat zij verdienen. Niet omdat we minder hard werken of minder goed werk leveren, maar omdat we vrouwen zijn.” – Emilie Claeys (1855 – 1943)

De loonkloof is nog steeds één van de grootste discriminaties tussen vrouwen en mannen. Wereldwijd verdienen vrouwen nog steeds 20 procent minder dan mannen. Ook in België bedraagt de loonkloof bij de gemiddelde brutojaarlonen nog steeds 23%. Al achttien jaar voert ZIJkant actie voor gelijk loon voor gelijk werk met haar ‘Equal Pay Day’. Sinds enkele jaren zetten ook de Verenigde Naties (VN) de loonkloof op de agenda met de International Equal Pay Day op 18 september. Dit jaar doen ze dit met een webinar van de Equal Pay International Coalition (EPIC) rond internationale maatregelen over loontransparantie.

Loonkloof in België: Vrouwen lopen geen gelijke wedstrijd

ZIJkant organiseert al sedert 2005 de Belgische Equal Pay Day. Daarmee was de progressieve vrouwenbeweging de eerste in Europa om de loonkloof aan te kaarten. Equal Pay Day, de dag voor gelijk loon, is de dag tot wanneer vrouwen moeten werken om evenveel te verdienen als mannen.

Dit jaar viel Equal Pay Day op 24 maart: vrouwen moesten dus 83 dagen langer werken om aan hetzelfde jaarsalaris te komen. Tijdens deze campagne legden we de nadruk op de ongelijke taakverdeling thuis. Een groot deel van de loonkloof heeft immers te maken met het grote aandeel deeltijds werk bij vrouwen, die dat hoofdzakelijk doen om zorgtaken op te nemen thuis. Toch leggen mannen niet de link tussen een meer evenwichtige verdeling van de zorgtaken en een gelijkere verloning tussen vrouwen en mannen. Ook vrouwen koppelen een gelijke taakverdeling thuis niet spontaan aan meer kansen op de arbeidsmarkt of een hoger loon. Dat blijkt uit het onderzoek dat ZIJkant naar aanleiding van Equal Pay Day 2022 liet uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ipsos.

De loonkloof v/m is wel degelijk voor een groot deel terug te brengen tot een traditioneel rollenpatroon in het huishouden. Zeker van zodra er kinderen komen, lijkt het alsof vrouwen voor de rest van hun leven vasthangen aan een navelstreng. En die kan behoorlijk in de weg zitten, toont de campagnefilm van mortierbrigade en Czar. Voor deze internationale Equal Pay Day roept ZIJkant vaders dan ook opnieuw op om de taken eerlijk te verdelen, en pleiten we om het geboorteverlof gelijk te trekken met de moederschapsrust.

Kom meer te weten over de Belgische loonkloof via onze website www.equalpayday.be of neem hier ons persdossier door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.