Vaders weten waarom: onder die naam sensibiliseert ZIJkant in 2022 rond betrokken vaderschap, met de steun van Gelijke Kansen Vlaanderen. Comedian en influencer Mohsin Abbas zet zijn schouders nu mee onder de campagne. Op TikTok en Instagram toont hij – op geheel eigen wijze – dat hij zorgen voor zoontje Basil de normaalste zaak van de wereld vindt.

Daddy’s day care

Hij doet quasi elke dag de ochtendshift, is een pro in het bereiden van gezonde ontbijtjes en weet perfect wat er in de reistas moet. Mohsin Abbas, comedian en influencer, staat erop dat de zorg voor zoontje Basil eerlijk verdeeld wordt tussen zijn partner en hemzelf.

De Vaders weten waarom-campagne van ZIJkant, waarbij we via onderzoek en sensibilisering inzetten op gedeeld ouderschap, is hem dan ook op het lijf geschreven. Voor ons maakte Mohsin drie filmpjes waarin hij zijn routines met Basil op geheel eigen wijze – een comedian blijft een comedian – in beeld brengt. De boodschap is duidelijk: zorgen voor baby’s is evengoed een mannenzaak. Of, om het in zijn woorden te zeggen: teamwork makes the dream work.

Benieuwd naar de avonturen van Mohsin en zijn keppie? Check zeker zijn Instagram en TikTok-kanaal.

Waarom deze campagne?

De statistieken zijn duidelijk: bijna een halve eeuw nadat het traditionele kostwinnersmodel op de schop ging, blijft de ongelijke verdeling van zorgtaken een hardnekkig probleem. Nog steeds draaien vooral vrouwen op voor het huishouden en de zorg voor de kinderen, en wordt het succes van mannen afgemeten aan hun carrière. Dat blijkt ook uit de loon- en loopbaankloof tussen vrouwen en mannen, die
slechts met mondjesmaat afneemt. Met een sensibiliseringscampagne wil ZIJkant duidelijk maken dat zorgen geen exclusieve vrouwenzaak hoeft te zijn. Een kind krijg je met twee, en het ouderschap is dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid – met een evenwaardige taakverdeling.

Ook onze Equal Pay Day-campagne van dit jaar focuste op de ongelijke taakverdeling thuis, én de impact hiervan op de loonkloof v/m. Ontdek de campagne (en de absurde spot over een nooit doorgeknipte navelstreng).

Naast sensibiliseren zetten we ook in op onderzoek. In opdracht van ZIJkant bevroeg onderzoeksbureau Ipsos vaders over hun taakverdeling thuis, wat hen tegenhoudt om meer te zorgen en wat hen zou kunnen helpen. Het onderzoek werd uitgesplitst in een kwalitatief en kwantitatief luik. Daarnaast peilde ZIJkant via diepte-interviews met vaders naar wat zij nodig hebben om te kunnen kiezen voor een actief en betrokken ouderschap.

Het volledige onderzoek van Ipsos, de diepte-interviews van ZIJkant, good practices uit het buitenland én onze beleidsaanbevelingen vind je in de publicatie ‘Vaders weten waarom‘.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.