Vandaag is het vaderdag. De meeste reclamefolders vieren papa’s met werkmateriaal, scheerapparaten of alcohol. Sommige bedrijven gaan echter nog verder en vergeten simpelweg dat mannen kinderen kunnen hebben, laat staan baby’s.

Ze bestaan al jaren, de Carrefour-parkeerplaatsen gereserveerd “voor mama en haar baby”. Soms zorgen ze even voor ophef, al mengen zich in fora steevast ook stemmen die vinden dat dit vooral discriminerend is tegenover gehandicapten. Andere Carrefour-bezoekers kunnen hun ogen dan weer niet geloven bij het zien van zo’n genderstereotiepe parkeerborden. In de feministische Facebook-groep ‘Niet in mijn pretpark’ verscheen deze week een foto (zie hierboven) van de mama-en-baby-parkeerzone aan een Carrefour in Sint-Denijs. Terechte verontwaardiging volgde, van vrouwen én mannen.

Maxi-Cosi

Deze ingreep van Carrefour is inderdaad niet alleen stereotiep, maar ook ronduit discriminerend. Want waarom zouden vaders minder sukkelen met een buggy of kinderwagen? Is de Maxi-Cosi werkelijk zoveel minder zwaar voor mannen, zodat zij wel de hele afstand tot de winkel en terug – mét winkelkar – makkelijker te voet kunnen afleggen? Bieden zij beter weerstand tegen een krijsend kind op de achterbank, waardoor ze rustig een vrij plaatsje kunnen zoeken?

Nummer 1 voor de mama’s

Vermoedelijk ligt de harde waarheid elders en gaat de winkelketen uit van een stereotiepe taakverdeling: mannen doen geen boodschappen met kinderen, laat staan met baby’s. Met homostellen is hier overigens al helemaal geen rekening gehouden. Die zijn niet eens aanwezig in marketingland.

Niet enkel Carrefour maakt zich hier trouwens schuldig aan. Even denigrerend voor kersverse papa’s is de reclame voor Pampers, “Voor mama’s de nummer 1 in België”. Er is overigens geen enkele foto van een man op de website van Pampers te bespeuren. En waarom zien we nog altijd dat baby’s enkel verschoond kunnen worden in een vrouwentoilet? Een vader moet al flink haar op de tanden hebben om zonder schroom de deur van het damestoilet te openen. Ook acteur Ashton Kutcher maakte er zich onlangs druk over.

Gelijke verdeling

Als progressieve vrouwenbeweging staat zij-kant op de bres voor gelijke rechten voor vrouwen én mannen. Daarbij hoort een gelijke verdeling van de taken. Vrouwen werken immers nog heel vaak deeltijds omdat ze hun betaalde job niet kunnen combineren met het huishouden en de opvoeding van de kinderen. Daardoor verdienen ze minder en bouwen ze minder pensioenrechten op. Maar ook mannen worden benadeeld door de onwankelbare rollenpatronen in onze samenleving. Zij krijgen amper tien dagen om bij hun pasgeboren baby te zijn, waarvan maar drie volledig betaald zijn. Wie ouderschapsverlof aanvraagt als man of deeltijds wil werken om meer te zorgen, riskeert nog steeds als watje bekeken te worden.

Boodschappen zoals die van Carrefour of Pampers bestendigen dat stereotiepe denken. Voor vaderdag wenst zij-kant vaders dan ook het recht toe om ongegeneerd te vaderen en roept ze iedereen op om deze discriminaties te stoppen. Klacht indienen kan via het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen via de website igvm-iefh.belgium.be.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.