Op het wereldkampioenschap van de reclame in Cannes heeft onze Equal Pay Day-spot uit 2020 een Gouden Leeuw gewonnen.

In de categorie ‘Film’ – één van de meest prestigieuze van het festival – haalde mortierbrigade de Oscar van de reclamewereld binnen voor beste non-profit-productie. Het is de enige Gouden Leeuw die België binnenhaalde.

De film werd geproduceerd door productiehuis CZAR en regisseurs Lionel Goldstein (het alias van Koen Mortier en Joe Van Houtteghem).

Jens Mortier: “Wij zijn natuurlijk enorm blij met deze erkenning. We hebben al wel wat leeuwen gewonnen, maar een Gold blijft uniek. Het is verschrikkelijk moeilijk om er één te winnen, en al zeker in film, tegen al die fantastische producties met gigantische budgetten zoals Nike, Lacoste, Diesel en dergelijke meer. Ik denk dat net omdat het nogal lowbudget was, en enigszins surrealistisch, dat het is opgevallen.”

In de behoorlijk absurde film volgen we een jonge zwangere vrouw die wacht met bevallen tot aan haar pensioen. Een groot deel van de loonkloof heeft immers te maken met de impact van kinderen op de loopbaan van vrouwen. Nog veel te vaak zijn de zorgtaken ongelijk verdeeld na de geboorte van een kind, waardoor moeders deeltijds gaan werken terwijl vaders voltijds aan de slag blijven. Met alle financiële gevolgen van dien voor hun loon en hun pensioen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.