13 uur. Dat is het aantal uren dat vrouwen in Europa per week meer besteden aan taken thuis dan mannen. Het gaat hier om huishoudelijk werk, zoals wassen, koken en boodschappen doen, maar ook om de kinderen van school halen, en hen in bad en bed stoppen.  

Om de ongelijke taakverdeling v/m aan te kaarten, lanceert ZIJkant samen met FOS en met de steun van de Stad Brussel de campagne ’13 uur/13 heures’. Met grote affiches in metrostations en een campagne op sociale media willen we jonge vaders uit downtown Brussel oproepen om de taken eerlijk te verdelen.

Het blijkt uit vele studies: in heel wat gezinnen nemen vrouwen het gros van het huishouden en de zorgtaken op zich. Dat zien we ook bij de deelnemers aan onze acties met het Rad van Fornuis, waarbij we aan voorbijgangers vragen wie welke taken opneemt thuis.

De verdeling van de was en de plas lijkt misschien triviaal, maar de genderkloof in het huishouden is een weerspiegeling van de maatschappelijke verhoudingen. Terwijl vrouwen hun gezin vaak boven hun carrière zetten, worden mannen veel meer afgerekend op professioneel succes. Het helpt alvast niet dat het vadersverlof zoveel minder lang is dan de moederschapsrust. Zo wordt vanaf de geboorte van een kind een ongelijk rollenpatroon geïnstalleerd dat later nog moeilijk te doorbreken is.

Loonkloof

Dat heeft zijn gevolgen voor de arbeidsparticipatie van vrouwen: bijna de helft van alle loontrekkende vrouwen in België werkt deeltijds, in de groep met jonge kinderen is dat zelfs meer dan de helft. Sommigen zeggen zelfs hun job (tijdelijk) op. Bij mannen daarentegen verandert de geboorte van een kind niets aan hun werkritme, ze gaan zelfs méér werken naarmate er kinderen bijkomen. De loonkloof tussen vrouwen en mannen bedraagt in ons land niet voor niets 23%.

Vaders uit de hoofdstad

Tijd om mannen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. In samenwerking met FOS en met de steun van de stad Brussel, lanceert ZIJkant ‘13 uur/13 heures‘, een campagne op maat van de bonte mix van jonge vaders uit de hoofdstad.

Het Brusselse communicatiebureau Josworld ontwikkelde voor ZIJkant en FOS een print- en digitale een printcampagne met in de hoofdrol ‘Les bleus’.

Allez les bleus!

Vanaf 1 december sieren affiches met een voetbalshirt van de Franse nationale ploeg twee weken lang de drukst bezochte Brusselse metrostations. Geen nieuws over de plannen van Zidane of de WK-kwalificatie en het rugnummer 13 verwijst evenmin naar een krachttoer van Kanté. Het cijfer concretiseert een veel minder besproken kwestie – de huishoudkloof – en roept op tot gelijkspel.

Ook op Instagram wordt gericht campagne gevoerd naar de fans van ‘Les Bleus’. Op www.13uur.be / www.13heures.be wordt uitgelegd waarom ook mannen baat hebben bij een eerlijke taakverdeling.  

Het is tijd voor gelijkspel

Met de dreiging van een nieuwe lockdown in de lucht komt de campagne geen moment te vroeg. Uit recent onderzoek van de VUB blijkt dat mannen tijdens de eerste lockdown weliswaar veel meer thuis waren, maar amper extra tijd aan het huishouden besteedden. De kinderen opvangen was vooral een zorg voor mama’s, zo vertellen de cijfers van het quasi uitsluitend door vrouwen opgenomen corona-ouderschapsverlof.

www.13uur.be / www.13heures.be

#13uur #13heures

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.